Een kleedje maken voor dummies (Deel 1)

image

Zelf kleedjes of andere naaisels maken lijkt wel de volgende rage. Zo getuige Wolinn en Eloleo bijvoorbeeld en de populariteit van de creatieve blog in het algemeen. Zelf ben ik al langer bezig met mijn creativiteit te kanaliseren via mijn naaimachine, maar hiervoor is toch wat tijd nodig, en dat schoot te kort de voorbije jaren. Nu ik echter terug in Gent zit, maak ik eindelijk tijd voor al die creatieve ideetjes die al 2 jaar liggen te wachten. D

DSC01227Deze maand kroop “het geld voor mezelf” in goedkope retrostofjes van bij *********** (It’s a secret, ik wil ze allemaal voor mezelf, hehe! Maar als je leest op Wolinn, kan je de locatie van de winkel tegenkomen, dat is maar eerlijk) Ze verkopen daar lappen jersey aan 1,5m op 1,5m of 2,5m op 1,5m. Genoeg om een kleedje uitte maken dus! De groene stof veroorzaakte direct een electrische reactie in mijn brein; ik zag het ontwerp voor mijn ogen, en het was simpel om te maken ook! In the pocket was het dus.

Oh ja, de maandag nadien ben ik nog een stofje gaan kopen natuurlijk *bloos*

Algauw had ik het kleedje gemaakt, en dit is het eindresultaat:

DSC01259

Elke vroeg bij het zien van m’n kleedje “Hoe begin je daar eigenlijk aan?” waarop ik droog antwoordde “Ge koopt stof”, maar ze bedoelde allicht iets anders met haar vraag. De vraag kwam nog zo een heel aantal keren aan bod, er waren nogal wat mensen dadelijk geïnteresseerd in het fijne van de zaak. Vandaar dus mijn eerste naaiposts: Een kleedje maken voor dummies! In 3 delen ;)

Lees eerst deze delen goed door. Zo weet je aan wat je je moet verwachten en op wat je zeker moet letten! Ik ben geen leerkracht dus ik kan dingen vergeten die voor mij vanzelfsprekend lijken. Vragen kan je altijd stellen in de comments.

Nu, het moeilijkste van al aan een kleedje maken is het tekenen van het patroon. Tante Sien heeft hier echter een heel erg gemakkelijke manier voor gevonden. Je haalt een kleedje uit je kast dat je reeds mooi vindt, best niet stretch zodat de maat zeker goed is, speldt het op de binnenkant van je stof en tekent errond met een potlood (voor de gemakkelijkheid om de uitleg te kunnen volgen, neem je een blauw potlood :P ). Easypeasy he (en als je geen kleedje hebt kan je zoals mij gewoon een t-shirt en rok onder elkaar spelden).

DSC01235Let wel op!!
Ten eerste: Bekijk eerst je gehele stuk stof en bedenk hoe je het patroon van voor- en achterkant hier in zijn geheel op gaat tekenen. Het handigste is de voorkant bijvoorbeeld van boven naar onder te leggen, en de onderkant van onder naar boven, zo spaar je veel stof. Let er ook op dat de rok wijder uit gaat naar beneden; speld die dus eerst op, net tegen de rand van de stof (op de foto is dit niet zo omdat ik de rok langer wou dan die die ik gebruikte voor het patroon). Kijk dus eerst goed naar je stof en bedenk dat je 2 patronen eruit moet kunnen halen: dat van de voorkant en van de achterkant, een riem (waarvoor je ongeveer 25 breedte nodig hebt) en bandjes (5cm  breedte voor 1). De boodschap is dus: wees spaarzaam en puzzel wat! Teken het desnoods eens uit op een kladpapiertje, of je kan het voorbeeld van mijn tekening gebruiken ;)
Ten tweede: meet de bovenkant waar je buste komt (kwestie van archaisch te schrijven) zeker eens na, want net daar rekken de meeste kleren toch en komt je tekening niet helemaal juist overeen met de DSC01236werkelijkheid. Hoe doe je dit? Je meet op het grootste punt van je buste tot in het midden van je oksels, en dan net boven je buste (waar je wilt dat de decollete komt) nogmaals hetzelfde. Deze twee punten duid je dan duidelijk aan op je patroon en verbindt ze (deel de gemeten afstand door 2 en meet van het midden uit), en tekent zo naar het einde van de stof (gezien het kleedje eigenlijk gewoon een “tubetop” met bandjes is, kan je zo de decollete later perfect spelden wanneer je het aan hebt) Een tip om dit goed te doen is eerst te kijken waar de decollete precies zou komen terwijl je het kleedje dat je gebruikt als patroon aan hebt. Dit schept meer duidelijkheid over waar je net moet gaan meten en waar je het moet tekenen. Je hoeft dit niet te doen voor de achterkant, tenzij je daar natuurlijk ook borsten hebt…
Ten derde: Zorg dat de lijn van je tekening overal ordelijk en vloeiend loopt, dit vergemakkelijkt het aan elkaar naaien van voor en achterkant. Zorg dat de lijn geen putten of bulten vertoont waar het niet hoort en verschillende delen vloeiend verbindt. Je kan een briefje op een van de twee patronen spelden zodat je de voor en achterkant kun onderscheiden.

Nu je dit opspelden en tekenen gedaan hebt, neem je een ander potlood, liefst een totaal andere kleur (rood voor de uitleg :P ). Op ongeveer 1,5 cm van je eerste tekenlijn, teken je nu nog een tweede rond het patroon. Dit doe je omdat je voor elk kledingstuk dat je maakt, steeds groter moet knippen dan je kleedje moet zijn (anders kan je’t niet aan elkaar hangen, he). Nadien knip je de patronen uit op de rode lijn (nu hoef je enkel die van het kleedje zelf, dus niet de bandjes of riem te knippen, later volgt uitleg over die dingen).

DSC01241 Speld nu voor en achterkant op elkaar op de plek waar de blauwe lijn loopt (om dit goed te laten verlopen moet deze lijn heel netjes en correct getekend zijn!).

DSC01244

Nadien naai je op deze lijn met een losse rechte steek de twee delen aan elkaar. Controleer regelmatig of de lijn van voor- en achterkant netjes op elkaar loopt.

Hierna kan je het kleedje eens aandoen. Het is nu nog een echte “tubetop”. Door het aan te doen kan je controleren of alles wel breed genoeg is en er geen putten of bulten op de rand komen ten gevolge van een kronkelende lijn ofzo. Kijk

ook naar de decollete en plooi deze nu op de juiste hoogte om en speld het zo vast. Tevens kan je, indien je niet zeker was van de lengte, nu de lengte bepalen zoals ik heb gedaan. Als je het kleedje dan uit doet, kan je boven-en onderkant bijknippen. Laat wel weer een goede 1,5cm overschot.

Als je het kleedje weer hebt uitgedaan, zal je misschien gemerkt hebben dat je al een aantal krakjes hoorde. Dit komt omdat we een losse steek hebben gebruikt (zo een steek is makkelijker los te maken bij foutjes). Naai daarom, indien alles in orde is, nog eens over deze lijn met een kleine steek, die de nodige stevigheid zal voorzien.

DSC01250 Hierna naai je ook het decollete zoals je het hebt vastgespeld vast. Dit kan met een grote of kleine steek; zoals je zelf mooi vindt. Ook de onderkant doe je op deze manier. Trek goed de stof recht zodat er geen bulten in de rand ontstaan!

DSC01252

Nadien “surfilleer” je de randen binnenin zoals op de foto. Dit is het naaien van een zigzagsteek op de rand waar je geknipt hebt zodat de stof niet begint te rafelen. Ik doe dit bij jersey of andere stoffen die lichtjes stretchen altijd net naast de rand omdat een naaimachine deze stoffen snel “inslikt”. Je kan deze stukjes stof waar je voor- en achterkant hebt verbonden samen surfilleren of apart; het is wel aangeraden deze apart te nemen omdat je dit dan goed plat kan strijken.

Nu heb je het grootste deel van het kleedje al. Morgen bespreken we de bandjes!

Ga naar deel 2

Ga naar deel 3

Follow my blog with bloglovin!

11 reacties op “Een kleedje maken voor dummies (Deel 1)

  1. 1congn1to zegt:

    Een heel mooi kleedje! Het heeft me doen beslissen er ook zo eentje te maken. Ik heb het wel een beetje moeten aanpassen en heb er een patroon bij gemaakt. Zodra het klaar is, hoor je het!
    Oh, en als je de werkwijze vr het patroon wilt weten, let me know. Ik vind het altijd makkelijker met patronen te werken omdat die zo reproduceerbaar en makkelijk aanpasbaar zijn :D

    • vachette zegt:

      Oh zo tof! ‘k Wil zeker een foto zien :D
      Ben zelf nu ook bezig met een kleedje met patroon te maken (maar het ligt al een paar weken zielig te wachten wegens drukte :( ) en het heeft inderdaad voordelen! Alleen is het handig als je gewoon van andere kleren kunt over tekenen, dan is de maat alvast goed :D

      • 1congn1to zegt:

        Da’s waar, anders moet je het patroon nog een beetje aanpassen. Maar voor mezelf valt dat altijd heel goed mee.Meestal moet ik gwn aan d buste een klein beetje bij doen en dat is zo klaar XD

        En zodra de kleedjes af zijn, zal er een fotootje verschijnen hoor :D

  2. Marinka zegt:

    Hoi Vachette,

    Ik heb ook een vraagje: Ik kom er niet helemaal uit met wat je bedoelt met:deel de gemeten afstand door 2 en meet van het midden uit), en tekent zo naar het einde van de stof (gezien het kleedje eigenlijk gewoon een “tubetop” met bandjes is,

    Eh tja ik heb vorig jaar een jurk met mn moeder gemaakt om te leren. Maar eh ik ben ondertussen dus weer heel wat vergeten enne nu wil ik gewoon zelfstandig leren naaien dus ga ik er weer voor. Misschien gebruik jou ideen als 1ste project.

    • vachette zegt:

      Hoi Marinka,

      Wat ik bedoelde met “van het midden uit” meten is dat je bij het tekenen van een patroon altijd meet van 1 lijn die in het midden loopt (meestal zo lang als de lengte). Dus niet van helemaal de linkerkant naar de rechterkant ofzo. Op die manier kan je alle verschillende afmetingen netjes in symmetrie uittekenen. Succes en mijn excuses dat ik zo laat antwoord!

  3. Cyn zegt:

    Woon je in gent? :p als je ne naaibuddy mist, i’m a lonely stitcher! haha :p
    ook wel een dummy ^^

    • vachette zegt:

      Hey! Jammer, ondertussen zit ik op kot in Leuven, ben enkel om de zoveel tijd eens een paar dagen in Gent, heel zielig zonder stikmachine! Heb zelfs in Leuven veel te weinig tijd om nog te stikken :( Enige dat ik nog vaak doe is kledingstukken uit de Think Twice wat bewerken ofzo. Echt jammer want ‘t is zo leuk als je zelf kleren kan maken!

  4. nesrin tosun zegt:

    een mooie jurk knap gedaan

Geef een reactie

