Picasa-liefde.

Ja, ja, ja, ja… Voor een goed stuk van mijn lezers ben ik zeker en vast al “laat” met het voorstellen van deze Google-feature, maar ik merk de laatste tijd dat ik blijkbaar nog bij een van de weinigen ben die er een heeft. Nu, hoe begon het voor mij? Met m’n 500GB zware harde schijf te laten vallen (en ik heb nog steeds geen 1500 euro op overschot om m’n bestanden te laten recupereren…) en daarmee al m’n emotioneel zeer kostbare foto’s te verliezen. Ik zeg het je, foto’s van een reeds gestorven huisdier verliezen is geen pretje, dus daaruit leer je wel heel snel! Een Photobucket had ik al wegens mijn kleine (kuch) forumverslaving, maar erg efficiënt kun je die website nu ook niet noemen. Dus ging ik op zoek naar iets anders en kwam ik al snel terecht bij Picasa van Google.

Hoe gaat het in z’n werk? Je downloadt eerst gratis Picasa 3, een programma waarin al je foto’s automatisch komen te staan, waar je ze gemakkelijk kunt sorteren, bewerkingen doen die voor de gemiddelde mens hels zijn in Photoshop, en je bekijkt voortaan daarmee je foto’s op je computer, want dat is gewoon veel mooier en gemakkelijker dan met Windows Explorer. Wanneer al je foto’s in Picasa 3 zijn geïmporteerd – en dan gaat het ook echt om alle foto’s – kan je aanklikken welke albums je wilt uploaden naar je webalbum (in mijn geval dus alle, of er dubbels in staan of niet😛 ). Dit moet je nog aanmaken, oScreenshot Picasaf heb je al automatisch via je Google-account (en wie heeft dat nu nog niet!). Als je dan (Via Google Accounts) naar je webalbum gaat kan je kiezen welke albums je openbaar, semi-openbaar of privé wilt maken; het is dus ook de ideale plek om op een snelle manier foto’s te delen met vrienden en familie (cliché, cliché…). Ah ja, en natuurlijk kan je er ook filmpjes naar uploaden!

Niet te vergeten: een gelijkende feature (Google Docs) bestaat ook voor het bewaren van documenten. Altijd handig als je stiekem toch een beetje emotioneel gehecht bent geraakt aan die gigantisch moeilijke paper die je moest maken vorig jaar…

Picasa 3 downloaden.
Je Google-account aanmaken.

Geef een reactie

